Beli Merchandise di Mong Kok

Mongkok1 copy

Pertama kali menginjakkan kaki di Mong Kok, yang terlintas dalam benak saya adalah: pasar yang terletak di Tung Choy Street ini tak ubahnya seperti pasar malam Blok M sebelum digusur Trantib. Ladies Market tetap mempertahankan karakter tradisionalnya ditengah gencarnya pembangunan pasar modern.

Seperti halnya Bugis Junction di Singapore, atau Petaling Street di Kuala Lumpur, pasar ini sangat diminati turis mancanegara, untuk mencari oleh-oleh dengan harga terjangkau . Mencapai Mong Kok, yang kondang dengan “Ladies Market”nya, tidaklah sulit.

Lokasinya terletak di Kowloon, sebelah utara Hong Kong Island. Ada dua MTR Station terdekat untuk mengakses pasar ini, yaitu :

  1. Mong Kok Station (Interchange Green Line dan Red Line)
  2. East Mong Kok (Blue Line)

Saya sendiri lebih sering memanfaatkan Pintu Mong Kok yang lebih dekat, dari pada East Mong Kok.

Merchandise yang ditawarkan sangatlah beragam, mulai dari key chain, magnet kulkas, T-shirt, taplak meja, sarung bantal khas tiongkok, hiasan dinding dari kuningan, macam-macam tas, suitcase, sepatu, dll. yang cocok untuk oleh-oleh.

Berdasarkan pengalaman saya, ada beberapa tips untuk belanja di Ladies Market:

  1. Tidak perlu malu-malu untuk menawar barang setengah harga.
  2. Sebaiknya tidak memegang dulu barang dagangan yang kita tawar, kalo masih belum tentu membeli.
  3. Gunakan Kalkulator untuk melakukan penawaran, karena dengan langsung melihat angka yang tertera, penjual dan pembeli lebih cepat memahami proses tawar menawar.
  4. Jangan terburu-buru membeli , bandingkan harga dengan toko lain, karena banyak pilihan.
Advertisements

5 Responses to “Beli Merchandise di Mong Kok”

  1. Siti Fatimah Ahmad Reply January 17, 2010 at 10:22 am

    Assalaamu’alaikum

    Salam kenal kembali Adelays. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke laman saya dan sudi menjalinkan persahabatan maya dengan saya. saya senang dapat mengenali Adelays. Mudahan jalinan persahabatan ini akan kekal selamanya buat sejarah dua negara yang saling berjiran. Kini, Malaysia bukan negara yang asing bagi Adelays.

    Sangat bertuah sekali Adelays, kerana punya kesempatan dari Allah swt untuk menguasai pengalaman di negara orang lain berbanding saya yang hanya berada dalam negara sahaja. Mudahan cita-cita dan impian saya untuk mengelilingi dunia suatu hari nanti akan dimakbulkan Allah sebelum dua mata ini terpejam dengan panggilan indah dari Allah swt. satu kepuasan jika dapat menakluki bumi Allah sebelum jasad ini ditelannya.

    Menulis tentang lokasi yang menjadi tarikan pelancungan bukan hal yang mudah. Adelays punya kekuatan dan keupayaan untuk menulis tentangnya. Hal ini bagi saya memperlihatkan sifat Adelays yang suka mengembara dan suka memperhatikan sesuatu yang baru untuk kepuasan diri dan mahu dikongsikan dengan orang lain. bagus tu… saya juga demikian. bagi saya, apa sahaja ilmu yang baik dan bermanfaat untuk manusia seharusnya jangan di simpan tetapi dipublishkan untuk keseronokan dan kegembiraan bersama.

    Walau belum pernah sampai ke tempat yang diceritakan oleh Adelays, saya dapat membayangkan lokasi yang menarik itu berdasarkan kepada contoh lokasi di Malaysia iaitu Petaling Street yang sangat kerap saya kunjungi. Hehehe… bukan untuk membeli barangan kulit, pen, beg atau apa-apapun.

    HANYA SATU YANG MAMPU MENARIK HATI SAYA KE SANA iaitu BUAH BERANGAN GORENG. Saya sangat suka makan buah berangan goreng tersebut. Jika sudah menjumpai, membeli dan memakannya.. barangan lain tidak ada dalam ingatan saya. ahh… sekarang ini, saya sangat rindukan buah berangan itu kerana tidak ada di jual di Sarawak, jauh sekali di Sarikei ini.

    Membaca tulisan Adelays, bagi saya bukan sebuah tulisan awam tetapi tulisan peringkat amatur yang disusun dengan berhati-hati menurut pengalaman dan perjalanan masa yang dilalui, amat menarik dan penuh dengan gambaran yang boleh membawa fikiran pembaca melayang bersama ke sana kerana cuba membayangkan hal yang ditulis oleh Adelays.

    Teruskan menulis tentang pengalaman yang dilalui dan jadikan pengalaman itu satu keindahan sebuah khazanah yang tak terhingga nilainya untuk sejarah akan datang bagi tatapan generasi akan datang. harap photonya akan lebih banyak agar mata ini sendiri akan bercerita tentang apa yang dilihat. Photo Mongkok di atas, tidak keluar dan saya tidak dapat menikmati keindahan suasananya.

    Tahniah Adelays. Salam manis dari saya di Sarikei, Sarawak. 😀

    SERAUT SIRIH SEUMBAI PINANG
    SELAUT KASIH SEPANTAI SAYANG

    • Waalaikumsalam Mbak Siti,
      Suatu saat saya ke KL Insya Allah saya akan coba bertandang ke Petailng Street lagi. Seru sih.. belanja disana.
      cuma sayangnya kita mesti pinter-pinter nawar. Kalo di Mydin, harga lumayan bersaing tapi nggak bisa ditawar yach.. hehehe..

  2. salam kenal juga mbak adelay.. nice to meet you. gaya menulis nya, aku suka

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: